MANFAAT VITAMIN E

Kita biasa dengar tentang Vitamin E. Biasa juga tengok pada kandungan skincarekan? dan paling selalu dengar vitamin E ni bantu untuk masalah parut kulit. So, hari ni nadia nak kongsikan lebih dalam tau apa kelebihan vitamin E ni selain untuk kulit. Banyak manfaat lain! 

Vitamin E ini vitamin larut- lemak
Seperti yang kita tahu, vitamin A D E dan K adalah vitamin larut lemak. Penyerapannya bersama dengan lemak. Apabila badan kita menyerap lemak di usus kecil, so vitamin E akan di serap sekali bersama-sama dengan lemak tersebut.

Di sebabkan vitamin E ini larut lemak, so dia akan di simpan bila berlebihan.Berbeza dengan vitamin B dan C iaitu vitamin larut air. Jika berlebihan akan keluar bersama urine kita.



Vitamin E ni penting untuk bertindak sebagai antioksiden.
Apa itu antioksiden?
Tujuannya untuk melawan redikal-redikal bebas. Radikal bebas ini biasanya kita dapat dari persekitaran atau makanan-makanan di mana radikal bebas ini boleh memusnahkan sel. So bila ada Vitamin E, dia boleh bantu untuk melindungi sel kita.

Nak tahu tak kita boleh dapat Vitamin E ni di mana?
Vitamin E ni ada dalam tumbuh-tumbuhan yang berasaskan minyak.
Contoh tumbuhan yang kita jadikan minyak seperti
✅minyak jagung
✅minyak kelapa sawit
✅minyak zaiton

selain itu ada juga pada 
✅ kekacang
✅ bebiji seperti biji bunga matahari
✅ buah2an seperti kiwi
✅ sayur seperti brokoli



Tahu tak Vitamin E banyak kelebihan lain tau antaranya

✅Menyokong kesihatan penglihatan
✅Menyokong kesihatan Jantung
✅Mengekalkan kulit yang cantik 'glowing'
✅Fungsi otak yang baik
✅Meningkatkan fungsi sperma




Vitamin E boleh mengurangkan risiko katarak

Risiko Katarak ni boleh mengurangkan 20% risiko AMD (Age Macular Degeneration).

AMD ni adalah situasi di mana kita punya penglihatan kat dalam mata di bahagian tengah. ianya berada pada retina bahagian tengah yang banyak photoreceptor.

maksudnya kat sini, akan ada defect kat bahagian tengah mata, bahagian retina di mana, cahaya masuk melalui cornia dan terus pergi ke retina, so bila kat situ ada defect sedikit, menyukarkan penglihatan untuk melihat objek.

Penyakit ni selalu berlaku pada usia 50-60 tahun..
AMD ni buat penglihatan kabur.
So, Vitamin E ni bantu untuk kurangkan 20% daripada risiko AMD.


Selain itu, vitamin E ni di simpan dalam sel membrane di mana ia bantu mengurangkan pemusnahan sel. Sel musnah di sebabkan cahaya UV.

Ambil Vitamin E ni, ia tertumpu di dalam sel membrane dengan mengurangkan kerosakan sel di sebabkan cahaya UV.

sebenarnya mata kita sekarang adalah sama sejak lahir.. tak akan membesar. Kena jaga baik2 tau! kalau rosak tiada ganti..




Vitamin E bantu melawan radikal bebas pada kulit.

Seperti kita tahu fungsi Vitamin E adalah antioksiden iaitu melindungi sel. Bila vitamin E melindungi sel, dia mampu menguatkan sistem perlindungan pada kulit.

Seperti kita tahu kulit adalah organ terbesar dalam badan kita. So kat kulit kita ada sistem perlindungannya. Bila kita ambil vitamin E ni ia membantu menguatkan sistem perlindungan dan melindungi kulit daripada rosak.

Selain itu juga, vitamin E ni bekerja sebagai anti-radang semulajadi. So kulit kita akan rasa licin, selesa, tak rasa kering..




Bagaimana Vitamin E membantu untuk kesihatan jantung?

Vitamin E ni menghalang pengoksidaan kolesterol LDL.

LDL ni adalah kolesterol yang jahat di mana dia boleh menyebabkan pengumpulan plak pada arteri. Bila pengumpulan plak pada arteri ini akan menyebabkan saluran arteri ni sempit..apabila saluran arteri sempi, darah yang lalu menyebabkan arteri akan terluka. Bila terluka ia akan menyebabkan osteoporosis.

Osteoporosis boleh menyebabkan parut yang membuatkan saluran tersumbat terus.

So, Vitamin E ni bantu menghalang pengoksidaan LDL kolesterol dengan mengurangkan risiko pembentukan plak.



Selain itu, vitamin E juga bantu menyokong kesihatan jantung dengan mengepam 7570 L darah sehari.

Kebiasaannya manusia boleh mengepam darah 5000L sehari. Tetapi apabila kita ambil vitamin E, dia bantu mengepam lebih banyak dalam sehari. Menarikkan?


Bagaimana Vitamin E bantu untuk meningkatkan  sperm motility (pergerakan sperm)?

Vitamin E bertindak bersama-sama dengan selenium untuk melindungi sperma itu sendiri. Vitamin E kan antioksiden yang melindungi sel, so ia juga melindungi sel sperma.

Tapi lagi power, dia bekerja bersama selenium. Dengan kehadiran sel sperma yang sihat ini, keberangkalian untuk mempesenyawakan ovum tu tinggi.

So, peluang untuk wanita untuk hamil itu tinggi.

Info tambahan
Kombinasi Zinc dan vitamin E sesuai untuk lelaki yang ikthiar hamil.
anologinya seperti Vitamin E ni macam GPS, ia tahu arah pergerakan sperma bukan ke belakang(vagina) , tapi ia terus ke Cervix, Uterus, Tube follopian dan terus ke ovary untuk mencari ovum. 
Vitamin E bantu sperma bergerak dan tahu arah pergerakan nak ke mana manakala Zinc bantu meningkatkan kuantiti sperma. 

Info menarik
Sel paling kecil dalam tubuh badan kita adalah sel sperma manakala sel paling besar adalah Ovum



Vitamin E bantu meningkatkan prestasi kognitif.

Kognitif tu seperti cara kita berfikir, menganalisis.
Vitamin E meningkatkan fungsi otak kita. Ibarat sel-sel berhubung dengan cepat dan tak blur la.

Menarikkan info tentang Vitamin E ni. Banyak rupanya manfaat Vitamin E untuk tubuh badan kita. Seperti di Shaklee, terdapat juga produk Vitamin E iaitu Vita-E Complex yang juga mebgandungi Selenium di dalamnya. 


Dengan pengambilan 1 biji 1 hari memadai untuk mendapat manfaat Vitamin E dalam Vita-E complex ini. Boleh bayangkan tak 1 biji Vita-E = 11 cawan minyak kacang soya. Ianya direka sangat pure dan berkualiti.  


Sempena dengan bulan Merdeka ni, Shaklee buat kejutan harga runtuh sehingga 60%.. Kalau nak grab whatsapp dengan nadia sekarang!



Berminat untuk dapatkan konsultasi Percuma pengambilan Supplement Shaklee dan berminat menjadi bisnes partner nadia? Hubungi nadia sekarang  013-7938291 atau just klik JOIN NOW





Comments