Perubahan Perlukan Pengorbanan

memang sukar tuk tempuhi kehidupan sebagai seorang remaja..
remaja zaman tuk kite kenali sape diri kite..??
kemana arah tuju kite..??
kemana kite nak bawa diri kite..??


kini x mcm dulu..
alhamdulillah..
org kata niat baek..ALLAH bagi yg baek..
kehidupan di matrikulasi KEDAH sgt bermakna buat aku yang masih mencari diri aku sebenar..
kini aku hampir temui..
tapi masih mencari..



SABDA nabi"sebaek-baek perhiasan adalah wanita solehah"






KENALI DIRI ANDA DENGAN MENGENALI CINTA ALLAH..aku ambil ayat nie dari abg aku..
aku ske pegang ayat niee..
percaya laa..semakin kite dekati dan cube mengenali agama kite..
PENCIPTA kita..

insyallah ALLAH buka kan ruang tuk kenali diri kite yang sebenar..
ZON BAHAYA DAN ZON SELAMAT..
aku ambil ayat nie dr
abg sedara aku.. aku ske pegang ayat nie.. sebab satu tahap aku akn hadapi zon bahaya.. di mane tk de org yg faham aku.. malah mencabar diri aku.. zon selamat dimane aku akan di sokong.. dan rmai dekat dgn aku utk cube membawa aku ke landasan yg betul.. x dpt di nafi kan.. sukar utk menghadapi zon bahaya.. di mane di situ iman kite di uji.. same ade kuat atau tidak.. semua berbalik pada yg MAHA PENCIPTA..

MAKIN ALLAH BERI UJIAN TANDA ALLAH SAYANG PADA KITA..
ALLAH TIDAK AKAN BERI UJIAN JIKA ALLAH TAHU UMAT NYA TIDAK MAMPU MENGHADAPINYA..

aku ambil ayat nie dari sahabat aku..
pecaya lah dugaan yg kita terima itu adalah tanda ALLAH SAYANGKAN KITA..
Allah beri pada kite ujian kerana allah tahu kita mampu tempuhinyaa..
sukar mcm mane pown dugaan itu..
selagi ianyaa mampu ditempuh..tempuhi laa..
PERCAYALAH..
setiap ujian pasti ada hikmah nyaa..
cuba laa utk menerima sgala dugaan dgn hati yang terbuka..
BUSY KAN DIRI ANDA ADALAH JALAN YANG TERBAEK...
aku ske pkai ayat ni n amal kan dalam kehidupan seharian..
sebab apa..??
kalu kite bz kan diri dgn:-
1. study
2. baca AL-QURAN..
3. pegi usrah
4. berzikir
5. berjemaah di masjid
6 pegi menuntut&mendalami ilmu dunia@akhirat(tazkirah,kuliah)
7. melakukan perkara berfaedah
8. menyertai aktiviti yg dianjurkan oleh matrik(U or sklh)
9. berdakwah..
10.erti kata lain perkara yg baek2 ah..

apa yg kite dapat..??
1. terhindar dr maksiat
2. dpt kawan yg baek2,menjadi pendorong pada kite
3. melupakan perkara yang kite rase x patut di pk kan(couple,sosial)
4. menjanjikan pahala dgn ibadah yg dilakukan kerana ALLAH
5. tidak memikirkan perkara yang laghaa...
6. jauh dr perbuatan yang merugikan..
7. dipermudahkan segala urusan..
8. kenal diri

ALLAHUALAM...

Comments

Kejernihanku said…
Alhamdulillah semoga tabah dalam menghadapi dugaan hidup..ingat kita tak boleh membuat semua orang suke kita..kite kene terima hakikat bahaya bila kita buat baik pasti ada juga orang yang tak suke..or orang tak senang dgn kite..huhu..teruskan perjuangan..perjuangan kite takkan terhenti sehinggalah nafas kita yang terakhir :)
time kasih abg sopi..
insyallah..
nadia sentiasa istighamah,,
hamba said…
syukur....diteruskan